Waarom ik niet meedoe aan de Q4-eindsprint (en wat ik doe in plaats daarvan)

Waarom ik niet meedoe aan de Q4-eindsprint (en wat ik doe in plaats daarvan)

Het is weer zover: het laatste kwartaal van het jaar is aangebroken. Voor veel ondernemers betekent dat één ding: de Q4-eindsprint. Het is die periode waarin je nog even alles op alles zet om je omzetdoelen te halen, nieuwe klanten binnen te halen en het jaar knallend af te sluiten.

Luister je liever naar het blog? Dat kan ook! Op Spotify

Toch doe ik daar dit jaar niet aan mee. Onbewust misschien een beetje, omdat oud-klanten nu juist vaak naar me terugkomen voor visuals die ze in hun eigen eindsprint nodig hebben. Daardoor ontstaan er extra opdrachten, maar bewust kies ik ervoor om dit jaar niet mee te rennen in die typische race naar de eindstreep. Waarom niet? Omdat mijn focus nu ergens anders ligt.

 


 

Groeien op een andere manier in q4

Voor mij betekent groei niet alleen meer omzet of meer klanten. Het gaat ook om interne groei: stappen zetten binnen mijn bedrijf die ervoor zorgen dat ik in de toekomst sterker en professioneler voor de dag kom. Denk hierbij aan mijn branding, strategie en de manier waarop ik mijn werk inricht. Zo ben ik dit jaar onder andere gestart met mijn podcast – iets wat me ontzettend veel plezier brengt en waar ik plannen voor heb om nog verder uit te bouwen. Dit zijn stappen die misschien nu niet direct meetbaar zijn in euro’s, maar die me op de lange termijn zeker groei opleveren.

 


 

De kracht van een sterke basis

Ik geloof erin dat je pas een echte eindsprint kunt trekken wanneer je vanuit rust werkt en een stevig fundament hebt. Voor mij betekent dat: eerst de tijd nemen om mijn interne processen, branding en aanbod te optimaliseren, voordat ik me weer volop richt op het binnenhalen van nieuwe klanten. En dat fundament bouwen, dat kost tijd. Het is geen kwestie van een dagje eraan werken, maar stap voor stap dingen verbeteren.

Ik heb het geluk dat ik dit jaar mijn omzetdoel al heb behaald. Dat geeft me de ruimte om de laatste maanden van het jaar te gebruiken om me voor te bereiden op 2025. Mijn doel? De lat weer een stukje hoger leggen en klaar zijn voor de volgende fase in mijn ondernemerschap.

 


 

Leren van een jaar vol groei

Afgelopen jaar was voor mij een jaar vol lessen. Ik heb veel reactief gewerkt: dingen gebeurden en daar reageerde ik op. Dat heeft me veel opgeleverd, maar het voelde soms ook als achter de feiten aanlopen. Nu ben ik op het punt gekomen dat ik meer aan het roer wil staan. Ik wil mijn bedrijf professioneler maken en meer proactief plannen en uitvoeren.

Een van de dingen die ik daarom doe, is kritisch kijken naar mijn aanbod. Zo heb ik besloten om dit jaar geen Branding Days meer in te plannen. In plaats daarvan ben ik bezig met het ontwikkelen van aanvullende trainingen voor mijn klanten, zodat ik hen op een nóg waardevollere manier kan helpen. Bijvoorbeeld met een training die klanten na een Branding Day helpt hun branding succesvol door te voeren. Op die manier zorg ik ervoor dat mijn aanbod niet alleen waardevol blijft, maar ook écht helpt bij de uitdagingen die mijn klanten ervaren.

 


 

Voorbereiden op 2025

Naast het werken aan mijn aanbod, ben ik ook bezig met mijn eigen branding. Mijn website heeft bijvoorbeeld een grote update nodig. Teksten kunnen sterker, mijn portfolio moet gevuld worden, en ik wil meer laten zien van wat ik het afgelopen jaar heb bereikt. Dit zijn dingen die tijd kosten, maar die ontzettend belangrijk zijn om weer een volgende stap te kunnen maken. Want als ik mijn groei niet zichtbaar maak, hoe kunnen klanten dat dan ervaren?

 


 

Branding groeit met je mee

Wat ik vooral wil benadrukken is dat branding niet statisch is. Het groeit mee met jou en je bedrijf. Het gaat niet alleen om een logo of een kleurenschema, maar om je volledige merkstrategie. Dat stroomt door in alles: je teksten, je visuals, je klantreis en zelfs de manier waarop je jezelf presenteert.

Voor nu ligt mijn focus op het verbeteren van mijn eigen branding en het ondersteunen van mijn huidige klanten. Maar in 2025 hoop ik weer klaar te zijn voor een volgende sprint, met een sterk fundament en een aanbod dat helemaal aansluit bij wie ik ben en waar ik voor sta.

 


Q4-eindsprint, maar dan op mijn manier

Eigenlijk kun je de conclusie trekken dat ook ik een Q4-eindsprint aan het maken ben. Alleen op een hele andere manier, namelijk door hele grote stappen te zetten binnen mijn eigen bedrijf. In plaats van nog heel snel heel veel klanten binnen te harken. 

Jouw plannen voor het nieuwe jaar?

Ben jij ook bezig met plannen of nieuwe projecten voor het komende jaar? Of zit jij wel vol in de Q4-eindsprint? Dat is uiteraard ook helemaal oké! Ik vind het in ieder geval superleuk om daarover te horen! Stuur me gerust een berichtje als je iets wilt delen of als ik je ergens bij kan helpen. En mocht je in 2025 met mij willen werken aan je branding, dan sta ik graag voor je klaar om te kijken wat passend is. Je kunt altijd een kennismaking inplannen om vrijblijvend een online bakkie te doen. 

Bedankt voor het lezen, en ik hoop dat mijn verhaal je inspireert om ook jouw eigen manier van groei te vinden – of dat nu in een sprint of juist in een rustige opbouw zit. Tot de volgende blog! 😊

 

Andere interessante posts:

Welkom op mijn blog!

Hier bouwen we samen aan een sterk fundament voor jouw personal brand of creatieve webshop. From the inside out.

Op mijn blog deel ik inspiratie en tips over ondernemen, branding en merkstrategie. Luister je liever? Ik heb ook een podcast! 

Liefs, Fleur

Samenwerken

Branding Day

Samen zetten we in 1 dag jouw visuele identiteit neer.

Branding Project

In 10 weken een ijzersterk fundament en visuele uitingen voor jouw bedrijf

Branding DIY

Coming Soon: Een training waarin je makkelijk zelf jouw eerste huisstijl maakt.

Podcast

Elke zondag komt er een nieuwe Bakkie Fleur podcast online! Doe je een bakkie mee?